, , ,

Как да напишем мотивационно писмо?

Team Leader

Написването на мотивационно писмо е важна стъпка в процедурата при кандидатстване – това е и основата, на която организациите, учебните заведения и фирми избират на кои кандидати да се спрат.

Откъде да започнем? Какво би трябвало да се спомене? Какво не е препоръчително да се споменава?

Тази статия цели да ви помогне да напишете вашето мотивационно писмо. Имайте предвид обаче, че няма съвършен модел или инструкции, ето защо тук ще  споделим съвети и препоръки, които да спомогнат за написването на мотивационно писмо и които да увеличат шансовете ви да бъдете приети.

Откъде да започнем?

  • Преди да кандидатствате е препоръчително да се запознаете с институцията, компанията, към която имате интерес. За какво точно кандидатствате – какви са условията, какъв и типа на участници, какво търсят организаторите?
  • Най-успешните компании, най-елитните университети могат да получат няколко стотин мотивационни писма. Можете ли да си представите да прочетете толкова много мотивационни писма? Ако искате вашето мотивационно писмо да изпъква, опитайте се да бъдете креативни и забавни, за да привлечете вниманието на четящия.
  • Препоръчително е мотивационното писмо да бъде написано на английски.

За какво да пишем?

  • Нещо за вас самите – какво учите, с какво се занимавате, какви са хобитата ви, спортове, които практикувате, може би дори какви езици владеете… Ако в мотивационното ви писмо присъства под някаква форма чувство за хумор – умерено и на място разбира се – това прави добро впечатление.
  • Защо искате да заминете в чужбина, защо искате да участвате в подобни проекти? (по-общо) Важно е за проверяващите да разберат, че сте широко скроена личност.
  • Защо искате да участвате точно в тази кокретна инициатива? С какво сте привлечени? Как ще ви помогнат придобитите от конкретното събитие умения и знания (за вашето образование, бъдеща професия).
  • Обяснете защо бихте искали да отидете в този град и държава толкова много. Важно е да сте направили малко проучване за мястото, на което се провежда събитието – известни забележителности, местна кухня и напитки, традиции и т.н. Организаторите оценяват, когато се демонстрира искрен интерес.
  • С какво можете да допринесете – кои ваши умения могат да влезнат в употреба? С други думи – защо трябва да изберат вас.
  • Понякога е важно да се отбележи, че имате достатъчно познания по темата на събитието, курса или за работната позиция. Запознайте се в детайли с дейността на организацията, с програмата на университета или събитието.

За какво да НЕ пишем?

  • Обикновено  мотивационните писма се четат от млади хора от отдел „Човешки ресурси“ или от отговорниците на академичните програми – в този ред на мисли някои формалности могат да бъдат избегнати – важно е мотивационното писмо да има интимно-личен характер.
  • Мотивационно писмо не е СV – не се занимавайте с изреждате на училищата, които сте посещавали, оценки, професионален опит и т.н. Те биха искали да разберат повече неща за ВАС и за това какво харесвате.
  • Към мотивационните писма не се прикачат снимки или линкове.
  • Copy-paste практика не се препоръчва – би трябвало да се целите в това вашето мотивационно писмо да е лично и уникално.
  • Не пишете твърде дълго мотивационно писмо – половин страница формат А4 е достатъчно, за да се запознаят с вас. Ако писмото е по-дълго от формат А4 има опасност да не бъде прочетено до край. От друга страна, ако е твърде кратко могат да си помислят, че не сте достатъчно заинтересован към инициативата. Затова – опитайте да откриете баланса в това отношение.
  • Избягвайте да изпращате мотивационното си писмо в последната минута, за да избегнете евентуално възникване на проблеми със системата им.

Използвайте въображението си и се уверете, че в мотивационното писмо личи вашия стил – бъдете креативни!

Примерна структура на мотивационното писмо:

  • Обръщение –  мотивационното писмо се пише за конкретна позиция и конкретна компания;
  • Първи параграф се указва по коя обява кандидатствате и откъде сте научили за нея (ако това е необходимо);
  • Втори параграф  – тук можете да  представите вашите качества и опит –  какво ви отличава от другите,  вашите уникални качества, които ви правят точния избор за тях.
  • Трети параграф  – тук можете да поместите мотивацията си, за да работите точно това или да да учите точно тази специалност – акцентирайте повече на онова, което можете да дадете от себе си.
  • Заключение. В заключението трябва да има утвърждаващо твърдение, с което подчертавате, че сте точния кандидат, и затова, че имате  готовност за среща, интервю.

Вашето мотивационно писмо може да бъде оформено в отделен файл (за предпочитане в PDF формат), може да бъде част от съдържанието на имейла, с който кандидатствате за позицията, или да бъде напечатано на хартия, ако го изпращате по обикновената поща.

kvalifiakcia.bg

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар