,

Колко точно е важен сънят за работата на мозъка и паметта?

1525478_264243890400113_386135924_n

Активната почивка е от изключително значение за работата на мозъка и функционирането на паметта!

Сънят е безспорно най-важна част от умението да почиваме пълноценно – освен сънят обаче се отчита важността на кратките почивки от 10-15 минути дневно, в които, отпускайки клепачите, се зареждаме и възстановяваме. Очните нерви събират над 80% от напрежението в цялото тяло – затова почивката е важна и необходима.

Съществуват девет природни закона, които трябва да се спазват, за да се съхрани или възстанови здравето.

Ето и златното правило от диетологът Пол Брег, публикувано в престижното научно издание American Journal of Public Health

Авторът твърди, че трябва да се почива всеки ден, 1 ден в седмицата и 3-4 седмици в годината.

 

Най-важната почивка е сънят. Той запазва и възвръща жизнената енергия, намалява напрежението, възстановява изморените мускули, вътрешните органи и нервната система, изглажда бръчките, премахва сенките под очите и възвръща здравия цвят на лицето.

Как и кога да спим?

Опитът обаче показва, че хората трябва да спят 8-часов пълноценен сън и малцина са тези, на които са достатъчни 6-7 часа. Най-доброто време за сън е между 22 часа и 5 часа.

Организмът на “совите”, които бодърстват през нощта се нуждае от “допинг”: той е принуден да изработва 1,5 пъти повече хормони и съответно по-бързо се износва. Рискът за инфаркт при този тип хора е 1,5 пъти по-висок.

Хормонът на доброто настроение – мелатонин , се изработва именно под въздействието на ранните слънчеви лъчи.

Сънят разбира се е жизнено необходим, но много важна е и психологическата нагласа преди заспиване. “Черните” мисли буквално водят съзнанието в света на сънуваните страдания, а това увеличава и неприятните емоции през деня. Затова преди сън се настройте позитивно – мислете за приятни и весели неща, за всичко това, което обичате в живота!

Невролозите от Университета Рочестър са намерили научно обяснение на жизнената необходимост от сън за главния мозък. Оказало се, че сънят играе основна роля в поддържането на метаболитната хомеостазa (постоянството на вътрешната среда) – по време на сън тъканите на мозъка се самоочистват  от токсичните странични продукти от клетъчната активност, натрупали се по време на бодърстване.

Новото откритие е основано на предшестващата им работа – през миналата година те открили съществуването в главния мозък на  глимфатична систама за прочистване от продуктите на  жизнената им дейност. Тя представлява мрежа от канали, по които с голяма скорост циркулира гръбначномозъчна течност (ликвор).

Предполагайки, че транспорта на ликвор през мембраните изисква много енергия и следователно мозъкът не е способен паралелно да осъществява и процесите на очистване, и обработката на сензорната информация, учените решили да изяснят променя ли се активността на глимфатичната система по време на сън.

При извършване на опити с моделни цивотни се изяснило, че по време на сън през мозъка преминава значително по-голям обем ликвор, отколкото по време на бодърстване.

Високата ефективност на очистването на мозъка от невротоксични отпадни вещества на метаболизма по време на сън, извиква хипотезата, че именно дефицита на сън може да играе ключова роля в развитието не само  на болестта на Алцхаймер, но и на други неврологични и невродегенеративни заболявания.

kvalifikacia.bg

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар