,

Ментори помагат безвъзмездно на ученици – как се случва това?

Help-others-go-vegan
Какво представлява ABLE Mentor?
Able Mentor e проект, който има за цел да свърже ученици от X и XI клас с професионалисти (ментори), които работят и се развиват в сфери, интересни за учениците.
Това е страхотна възможност за учениците да се срещнат с ментори, с чиято помощ и съвети да реализират успешно проект и да натрупат познания за това как се създава бизнес план и стратегия за осъществяването му. Проектите могат да имат социална, бизнес или личностна насоченост. Срещите на учениците с ментори са много емоционални и полезни и за двете страни. Една кампания продължава 4 месеца, в които менторът и ученикът работят заедно, взаимно се обогатяват и се учат да проявяват отговорност и сериозност към задачата, с която са се захванали. Проектът е безвъзмезден и изисква само желание, регистрация в страницата на  ABLE Mentor и попълване на анкетна карта.
Менторите изпращат CV, а учениците есе, в което споделят желанията, наклонностите и уменията си и от каква менторска помощ се нуждаят.
Проектът е разработен и се администрира от Асоциацията на българските лидери и предприемачи (ABLE).
От страна на ABLE Mentor всичко е организирано прекрасно. Те отделят от времето си и енергията си, за да направят възможни реализацията на редица проекти. Резултатите са повече от вдъхновяващи. Идеите на учениците се превръщат в реалност с помощта на менторите и сътрудничеството на организаторите. Всички полезни контакти, с които разполагат от ABLE Mentor, са налични за помощ в реализирането на проектите. Целта е ясна – да създадат инициативност в учениците, да им вдъхнат увереност, да ги ориентират в това, с което биха искали да се занимават за в бъдеще и да започнат изграждането на бъдещи лидери. И ако това не е алтруистична цел!  
Когато се запознах с проекта преди половин година. всичко звучеше твърде хубаво, за да е истина и реших да се включа и да натрупам лични впечатления за това как протича всичко.

Това и направих – нека ви разкажа с няколко думи.

Пуснах си CV,  в което описах подробно с какво се занимавам и какви са моите интереси. Бях избран за ментор – оказа се, че има повече ментори отколкото ученици, което е повече от красноречив факт – има много успешни хора, които са загрижени и заинтересовани от интересите, желанията и мечтите на младите българи и са готови да подадат ръка и да помогнат на учениците да разгърнат потенциала си. От опита ми до момента съм се убедил, че, за да може един човек да се ориентира с какво иска да се занимава, е от изключително значение да опита, да натрупа опит и информация – така може да се ориентира правилно. Ако академичните избори (какво да учат след XII клас) в това отношение станат по-осъзнати, то ще е налице и успешна професионална реализация. В това отношение участието на ученици в ABLE Mentor е възможност да разберат повече тях самите – за интересите им и за уменията, които притежават.

Както споменах, за моя огромна изненада, менторите бяха повече от учениците и не беше гарантирано, че ще се намери ученик, на когото можех да бъда полезен. В край на сметка това се случи – получих имейл, че имам ученик, с когото ще работим по неговите желания и проекти. Бях поканен на събитие, на което присъстваха всички ментори – там  разясниха какви ще бъдат отговорностите ни като ментори, както и ни дадоха повече информация за реализирането на проекти. Ролевите игри, приятната атмосфера и многото положителна енергия ме накараха да се почувствам на правилното място. Тогава ни казаха, че в кратък срок ще получим есетата на учениците и ще разберем причината  за това определен ученик да е насочен към определен ментор. Получих есето на ученика, който се интересува от това, с което се занимавам аз – прекрасно! Следващото събитие беше организирано с цел менторите да се запознаят с учениците – беше много приятно и вълнуващо. Тук е важно да отбележим, че родителите предварително дават съгласие за участието на учениците в проекта и всички срещи се упоменават предварително, за да знаят родителите кога и къде ще се извършват срещите между менторите и учениците. Следващата важна стъпка, която предстоеше, беше да решим конкретно върху какъв проект ще работим и как ще го осъществим. След известно време всичко беше изяснено и работата започна. Няма нужда да се впускам в конкретика тук, просто искам да отбележа, че след втория месец менторът и ученикът правят кратки презентации, на които споделят какъв е проекта им и какъв прогрес са направили. Присъствах на събитието, изнесохме презентация с ученичката ми и получихме обратни връзки от други ментори и ученици за това дали им е харесал проекта ни и как могат да се включат и да помогнат за осъществяването му –  бях толкова приятно изненадан. Проектите бяха находчиви, интересни, иновативни и още на този етап се виждаше и това, че ще бъдат успешни. По-важното обаче беше светлината и вдъхновението в очите на учениците и най-вече ентусиазмът и мотивацията, които нямаше как да се скрият, а и не беше необходимо.

Какво предстои и доколко ще се окаже успешен проектът ни – това предстои да разберем, но по-важното е друго – ABLE Mentor правят нещо значимо, което вдъхновява и прави възможно осъществяването на желанията, а защо не и на мечтите на учениците.

Моят съвет като ментор  към учениците и към други ментори – включете се, заслужава си!

По ръката, която поднася розата, винаги остава от аромата й!“

Менторите също научават много от опита им с учениците!

За учениците, които искат да вземат участие в новата кампания –  изисква се регистрация,  попълване на профил и да се отговори писмено на въпроса:

„Какво искам да променя… и как ще го направя?“ в размер от 150 – 300 думи до 23.59 ч. на 31.01.2015 г. (текстът трябва да въведеш по време на регистрацията си в сайта).

http://www.ablementor.bg//project/publicwall/type/project/

kvalifikacia.bg

Андрей Илиев

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар