, ,

Образователната система във Финландия – образец за подражание?!

education-classification-and-income-and-spending-patterns-image

Вече от няколко години Финландия е без съмнение страната с изключително успешна образователна система, настанявайки се удобно на върха на статистиките, отнасящи се до качеството на образованието и грамотността, която получават учениците. Само далечните източни страни, като Сингапур и Китай, изместват скандинавската държава във влиятелната система за международно ученическо оценяване (PISA). Политици и експерти в сферата на образованието от най-влиятелните страни по света посещават Хелзинки с надеждата да разберат в дълбочина тайната на финландската образователна система.

 

600px-Finland_on_the_globe_(Europe_centered).svg

Финландската образователна система извършва радикални реформи

 

Това, което е дори по-интересно, е, че Финландия е на път да предприеме една от най-радикалните образователни реформи, като изхвърли от методиката преподаването по предмети за сметка на преподаването по теми, включващи в себе си комплексна проблематика.

Това ще бъде огромна промяна в образованието на Финландия и ние тепърва се захващаме,

споделя Liisa Pohjolainen, която оглавява и отговаря за образователната система за младежи и възрастни в Хелзинки.

Това, от което се нуждаем сега, е различен тип образование, което наистина да подготвя хората да бъдат пълноценни на работещите места, които ще заемат. Младите хора вече използват напредъка на технологиите. Ето защо е необходимо да направим промени в образованието, които са важни за индустрията и модерното общество.

Часовете по специални предмети – часовете по история, география и т.н. се изваждат от употреба за 16-годишните в училищните гимназии. Те се заместват от това, което финландците наричат „обучение по текущ феномен“ или преподаване по тема, включваща комплексна проблематика. Например – тинейджър, изучаващ курс с професионална насоченост, може да избере да посещава часове по „Услуги при ресторантите на самообслужване“, които биха могли да включват предмети като математика, езиково обучение (за да им помогнат да обслужват чуждестранни клиенти), писмени и комуникативни умения и т.н.

Все повече ученици ще избират мултидисциплинарни предмети като например – тема – „Европейски съюз“, която би обединявала предмети с икономичски, исторически (за страните членки), езиков и географски фокус.

Има и други интересни реформи, които се предвиждат,  различавайки се от традиционния формат, при който учениците седят пасивно на чинове в колонки пред учителя, слушайки уроците или в очакване да бъдат изпитани. Вместо това ще присъства съвместна работа като подход, като учениците ще работят в малки групи, решавайки текущи проблеми чрез комуникация помежду им и ясна поставена цел – да достигнат заедно до най-добро решение на даден проблем.

Marjo Kyllonen, образователен експерт във финландската образователна система, споделя, че не само в Хелзинки ще се извършат промени, а в цяла Финландия.

Наистина се нуждаем от преосмисляне на образованието и „прекрояване“ на образователната система, така че да може да подготвя децата ни за бъдещето и да имат възможност да придобият умения, които се изискват днес и които ще бъдат изисквани „утре“.

Има много училища, които обучават по старомодния начин, който беше полезен за началото на 20 век, но потребностите не са същите и образованието се нуждае от промените, които 21 век изисква.

Все повече търсят в образованието възможности за по-добра подготовка на учениците в комплексно отношение – по отношение на развитието на качества като гъвкавост, комуникационни умения, а не просто успешно полагане на изпити.

Всяка една промяна е болезнена и Финландия не прави  изключение в това отношение – много от учителите, посветили живота си да се квалифицират в конкретна област или предмет се възпротивяват на новия подход.

Онези преподаватели, които се съгласят да преподават по новата методика ще получават известно допълнително възнаграждение. Около 70 % от учителите в Хелзинки са вече обучени да преподават по новата методика.

Това включва обаче и промяна в начина на мислене. Онези от учителите, които възприемат новия подход, не могат и нямат желание да се върнат към стария.

Възможна ли е подобна промяна в образованието в България?

Как ще се възприеме от учителите и учениците?

Това са въпроси, на които е желателно е да си отговорим бързо, за да могат нашите деца да бъдат конкурентноспособни и да могат да се реализират успешно.

kvalifikacia.bg

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар